Trenowanie samemu w domu jest dla ciebie trudne?

Szybko się nudzisz albo rozpraszasz?

Poniżej kilka wyzwań, które można spotkać podczas samodzielnych treningów i sprawdzone przez nas rozwiązania!

ROZPRASZACZE
Łatwo się rozpraszasz trenując w domu? Z nawyku zaglądasz na media społecznościowe?
Wyłącz telefon, albo włącz tryb samolotowy na czas treningu (aby móc korzystać z minutnika, metronomu czy aparatu).
Możesz też wyznaczyć sobie czas na dane zadanie np. 30 minut na zrobienie 5 serii pompek i podciągania - aby maksymalnie wykorzystać czas treningu.

FEEDBACK
Nie wiesz czy dobrze wykonujesz ćwiczenia?
Nagrywaj się i analizuj nagrane filmy, albo korzystaj z lustra. Wyciągaj wnioski co możesz poprawić następnym razem i zapisuj je.

BRAK CZASU
W obecnym czasie masz więcej pracy i nie masz czasu na trening?
Możesz rozbić go na kilka części w ciągu dnia i serwować sobie ruch w mniejszych dawkach np. Falowanie kręgosłupem rano, wzmacnianie nadgarstków i stanie na rękach w ciągu dnia, a wieczorem 2-3 serie ćwiczeń na mobilność bioder. Nasza fizjologia bardzo lubi dostawać ruch często, ale w mniejszych dawkach!

MOTYWACJA
Tracisz motywację? Szukasz wymówek żeby nie trenować?
Jeżeli łatwo tracisz motywację do ruchu - jest duża szansa, że twoja motywacja zależy od czynników zewnętrznych. Kiedy nie masz trenera, który nad tobą stoi, ani grupy która wzajemnie się motywuje - to doskonała okazja, żeby wykształcić w sobie dyscyplinę i wewnętrzną motywację do działania.

CO CIĘ NAPĘDZA?
Żeby lepiej zrozumieć co cię napędza do działania - odpowiedz sobie na kilka pytań:
Po co to robię?
Co mi daje ruch? Jak się czuję po treningu? (w krótkiej i dłuższej perspektywie czasu)                              - - Czy jest przyjemny? A może sam trening wcale nie jest przyjemny - jest trudny, ale w efekcie masz większą przyjemność z codziennego życia (silne, sprawne, bezbolesne ciało)?

- Czego uczysz się o sobie w trakcie procesu treningowego? Czego do tej pory się nauczyłeś?

SIŁA NAPĘDOWA Z WEWNĄTRZ
Czym różni się motywacja wewnętrzna i zewnętrzna?Motywacja wewnętrzna jest wtedy kiedy trenujesz np. dlatego, że rozwijanie swojego potencjału daje ci ogromną radość. Motywacja zewnętrzna wtedy gdy np. fizjoterapeuta „nakazał” ci ćwiczyć.

Ale równie dobrze możesz zacząć trenować motywowany czynnikami zewnętrznymi, a w międzyczasie okaże się, że czerpiesz z tego ogromną przyjemność i sam będziesz chciał więcej!

5 SPOSOBÓW NA PIELĘGNOWANIE MOTYWACJI WEWNĘTRZNEJ:
1.Wybierając formę ruchu - skup się na tym, co cię interesuje, ciekawi, fascynuje.
2. Dodatkowo sama możliwość wyboru i poczucie kontroli nad tym co robisz ze swoim czasem wolnym (możesz przecież wybierać pomiędzy tyloma różnymi formami aktywności fizycznej) wzmocni twoją motywację.
3. Określ swoje cele - zarówno krótko jak i długoterminowe. I ustal co musisz zrobić żeby je osiągnąć (tu może okazać się przydatna pomoc kogoś doświadczonego).
4. Rywalizuj - ale z samym sobą! Stawaj się lepszą wersją samego siebie każdego dnia! Na każdym treningu próbuj zrobić coś lepiej (ilość powtórzeń, czas utrzymania pozycji, zakres ruchu, jakość ruchu)
5. Wewnętrzna motywacja może też wzrastać kiedy ćwiczysz w grupie (choćby na zajęciach grupowych przez zoom). Kiedy widzisz zaangażowanie innych - często w tobie też pojawia się ochota żeby nie odpuszczać.

Jeżeli nie masz możliwości dołączyć do AWGR Online - możesz zachęcić znajomego do wspólnej praktyki, abyście mogli wzajemnie się motywować i dzielić ruchową ścieżkę (choćby przez internet).

Co masz zawsze pod ręką? Siebie! Dlatego kluczem jest odnalezienie w sobie wewnętrznej motywacji do ruchu i pielęgnowanie jej, aby mogła cię napędzać do działania!
I pamiętaj, że kształtowanie nowego nawyku zajmuje czas. Daj go sobie. 


Jakie jeszcze trudności pojawiają się wam w czasie treningu w domu?
Dajcie znać! I wspólnie znajdźmy rozwiązania!
___
Tekst: Marta Zinserling
Zdj. Natalia Miedziak-Skonieczna